1.1
Bakgrunn og formål
1.1.1. Norske myndigheter tar avstand fra tortur og lignende brudd på grunnleggende menneskerettigheter i alle former og under alle omstendigheter, i fred, krise og krig. Etterretningsvirksomheten i Forsvaret skal ikke direkte eller indirekte medvirke til slike brudd , og all etterretningsvirksomhet i Forsvaret skal gjennomføres i samsvar med norsk lov og norske folkerettslige forpliktelser.
1.1.2. For å kunne utføre Forsvarets pålagte oppgaver i henhold til lov og oppdrag, samarbeider Forsvaret med en rekke utenlandske tjenester. Herunder er det i enkelte tilfeller tvingende nødvendig å samarbeide med tjenester i stater hvor det kan være en risiko for at grunnleggende menneskerettigheter brytes. Etter omstendighetene kan etterretningssamarbeid med tjenester i slike stater være helt nødvendig for å forebygge eller motvirke alvorlige trusler mot Norge eller norske interesser. Etablering av samarbeid med utenlandske tjenester skal forelegges Forsvarsdepartementet, jf. instruks om Etterretningstjenesten § 13. Det samme gjelder iverksettelse av særskilte etterretningsoperasjoner, samt i saker av særlig viktighet eller prinsipiell karakter.
1.1.3. Risikoen for tortur eller annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (GUNB) anses å være den største utfordringen i slike samarbeid. Etterretningstjenesten og Forsvaret for øvrig legger den norske regjeringens klare standpunkt til grunn for vår virksomhet, hvilket innebærer at vi ikke deltar i, anmoder om, oppmuntrer til eller tolererer bruk av tortur eller GUNB uansett hva hensikten måtte være. Det er på det rene at Forsvarets personell ikke under noen omstendigheter skal gjennomføre eller medvirke til en handling som er å betrakte som tortur eller GUNB. Slik atferd vil resultere i disiplinær- eller strafferettslig forfølging av den enkelte.
1.1.4. For å sikre at Forsvarets virksomhet utføres i samsvar med norsk lov og norske folkerettslige forpliktelser, er det i slike situasjoner meget viktig at norsk personell som er involvert i etterretningsvirksomhet foretar nødvendige risikovurderinger, og fremmer saker oppover i linjen for beslutninger. Medvirkning til brudd på internasjonalt anerkjente menneskerettigheter kan dessuten alvorlig skade Norges internasjonale omdømme, i tillegg til å undergrave Forsvarets legitimitet. Det er derfor et eksplisitt mål for Forsvaret å promotere menneskerettigheter innen etterretningssamarbeidet, i samsvar med den rollen Norge har tatt internasjonalt for å fremmemenneskerettigheter.
1.1.5. Hensikten med denne instruksen er i størst mulig grad å redusere risikoen for at personell som utførervirksomhet under SJE fagmyndighet, direkte eller indirekte, medvirker til brudd på grunnleggende menneskerettigheter i de aktuelle samarbeidslandene. For å sikre at instruksen følges i de relevante avdelinger i Forsvaret, skal den operasjonaliseres og implementeres i de enkelte avdelingers prosedyrer, og berørt personell skal gjennomgå grundig opplæring i instruksen. Prinsippene i instruksen skal videre kommuniseres i etterretningsdialogen med aktuelle partnere for å tydeliggjøre våre forventninger og for å ivareta en enhetlig og konsistent policy på området.
1.1.6. Instruksen er utarbeidet i samsvar med Norge sine nasjonale og internasjonale forpliktelser og er skrevet med tanke på å gi konkret veiledning for operativt personell i Forsvaret og ledere i Forsvaret på ulike nivåer. Ettersom en vesentlig del av instruksen inneholder konkrete skjønnsvurderinger, er den ikke å anse som en juridisk bruksanvisning som ved korrekt anvendelse hindrer sivil- eller strafferettslig ansvar for den enkelte, eller for Forsvaret og Norge som sådan. Hensikten er imidlertid at etterlevelse av instruksen vesentlig vil redusere risikoen for at slikt ansvar pådras.
1.2.
Virkeområde og målgruppe
1.2.1. Instruksen gjelder for Etterretningstjenesten, samt for øvrige deler av Forsvaret når det utføres virksomhet som faller inn under Sjef Etterretningstjenestens (SJEs) fagmyndighet.
1.2.2. Denne instruksen gjelder samarbeid med utenlandske tjenester om enkeltpersoner, både ved ren informasjonsutveksling som omhandler enkeltpersoner eller ved andre samarbeidstiltak rettet mot enkeltpersoner, for eksempel anmodning om informasjon fra eller deltakelse i avhør av personer som er pågrepet.
1.2.3. Instruksen skal være godt kjent for alle tjenestegjørende i Forsvaret som arbeider med ovennevnte oppgaver. Forsvaret er ansvarlig for å gi relevant personell tilstrekkelig opplæring i instruksen.
1.3.
Sentrale begreper
1.3.1. Med "enkeltpersoner/personer” menes i denne instruksen både utenlandske og norske statsborgere, uavhengig av bosted og tilhørighet. Begrepet inkluderer personer som ikke er navngitt eller på annen måte direkte identifisert, men som likevel gir tilstrekkelig informasjon til at man med relativt enkle midler kan identifisere hvilken person eller en nærmere avgrenset gruppe av personer det er tale om.
1.3.2. Med "avhør" menes i denne instruksen både taktisk utspørring og etterretningsavhør.
1.3.3. Med "pågripelse/pågrepne personer” menes i denne instruksen både frihetsberøvelse i strafferettslig forstand og internering av personer.
1.3.4. Med “tjenester” menes i denne instruksen utenlandske sikkerhetstjenester og etterretningstjenester.
1.3.5. Med "etterretningssamarbeid” menes i denne instruksen utveksling (utlevering og/eller mottak) av informasjon om enkeltpersoner, samt annet samarbeid som er rettet mot enkeltpersoner.
1.3.6. Med ”forsikringer” menes i denne instruksen løfter gitt av tjenester og/eller deres overordnede myndigheter, herunder gjennom diplomatiske kanaler, om at en eller flere enkeltpersoner ikke har blitt utsatt for eller skal bli utsatt for tortur eller GUNB. Hensikten med en slik forsikring er å redusere risikoen for at personer som er pågrepet utsettes for tortur eller GUNB. En forsikring skal normalt være skriftlig.
1.3.7. Med "reell risiko” (”real risk”) menes i denne instruksen omstendigheter der det foreligger begrunne de konkrete holdepunkter for å tro at tortur eller GUNB har funnet sted eller kan finne sted overfor aktuelle enkeltpersoner. Det er i seg selv ikke tilstrekkelig for å konstatere en reell risiko at det foreligger en hypotetisk eller teoretisk mulighet for tortur eller GUNB. Det er i seg selv heller ikke tilstrekkelig at det i den angjeldende stat tidligere har funnet sted tortur eller GUNB. Forholdet må vurderes konkret i forhold til den eller de aktuelle enkeltpersoner, hva etterretningssamarbeidet dreier seg om, den samarbeidende parts antatte handlemåte, tidligere erfaringer, andre lands erfaringer, annen tilgjengelig åpen og gradert informasjon, samt omstendighetene for øvrig. Dersom samarbeidet dreier seg om enkeltpersoner som ikke befinner seg innenfor samarbeidspartens effektive kontroll, vil det normalt medføre at det ikke foreligger en reell risiko. Det vil imidlertid foreligge en reellrisiko dersom samarbeidsparten anses å ha vilje og evne, alene eller i samarbeid med andre, til å utsette vedkommende for tortur eller GUNB, eller på annen måte å handle på en slik måte at dette anses som et sannsynlig resultat etter en vurdering av all tilgjengelig informasjon slik det fremsto for Forsvarets personell på samarbeidstidspunktet.
1.3.8. Med "tortur” menes i denne instruksen FNs torturkonvensjon av 1984 sin definisjon i artikkel 1, som det eksisterer internasjonal enighet om: "Enhver handling hvorved alvorlig smerte eller lidelse, enten fysisk eller psykisk, bevisst blir tilføyet en person i den hensikt å oppnå fra vedkommende eller en tredjeperson opplysninger eller en tilståelse, straffe vedkommende for en handling som denne personen eller en tredje person har begått eller mistenkes for å ha begått, eller true eller tvinge vedkommende eller en tredje person, eller av hvilken som helst årsak basert på diskriminering av noen art, når slik smerte eller lidelse påføres av eller på tilskyndelse av eller med samtykke eller aksept fra en offentlig tjenestemann eller annen person som opptrer i embets medfør.”
1.3.9. Med "grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (GUNB)” menes i denne instruksen blant annet følgende forhold:
- Bruk av stressposisjoner: Å tvinge en fange til å innta posisjoner som er ment å påføre fangen fysisk smerte.
- Søvndeprivasjon: Å bevisst frata en fange søvn med det formål å trette ut vedkommende
- Begrensning av syn: Metoder for å begrense syn, ved å tre en hette, bag, pose eller lignende over fangens hode, med unntak av når dette ikke utgjør en risiko for den fengsledes fysiske eller psykiske helse og det er nødvendig ut fra hensyn til sikkerhet ved arrest eller transport.
- Fysisk mishandling eller straff av enhver sort
- Å bevisst ikke gi fangen tilstrekkelig mat, vann eller medisinsk hjelp
- Nedverdigende behandling (seksuell sjenanse, religiøs sjikane etc)
- Bevisst bruk av støy: Å bevisst holde en fange i omgivelser hvor det er plagende lyder med det formål å plagevedkommende.
Sett i lys av at det ikke foreligger internasjonal konsensus rundt GUNB-begrepet, må listen ovenfor ikke anses som uttømmende og forholdene kan alene eller kumulativt anses for å kvalifisere til GUNB. Det er viktig å påpeke at forholdene etter omstendighetene også kan anses å kvalifisere til tortur.